Minkälaista sisältöä?

Hyvä suunnitelma säästää aikaa ja rahaa
Oma liiketoiminta antaa perusrungon myös sille, minkälaista sisältöä tarjotaan nykyisille ja uusille asiakkaille sekä yhteistyökumppaneille.

Sisältöä kannattaa suunnitella esimerkiksi vuodeksi eteenpäin. Silloin syntyy samalla aikataulu erilaisille tapahtumille ja tekemisille. Yksityiskohdat ja yksittäiset tekstit hioutuvat, kun niiden aika on.

Kun näkemys sisällöstä on kunnossa, on aika pohtia, miten ja millä välinein se toteutetaan ja miten palautetta kerätään. Muista viimeistään tässä vaiheessa, että asiakaskyselyjen tuloksista on syytä kertoa asiakkaille – hehän ovat nähneet vaivaa auttaakseen sinua kehittämään yritystäsi.
Kun sinulla on näkemys sisällöistä, käyttämistäsi markkinointikeinoista ja niiden aikataulusta. kokoa ne yhteen. Vuosikello on hyvä tapa ilmaista tavoitteet
tavoitteet, tapahtumat, kampanjat ja välineet kohderyhmien saavuttamiseksi.
Vuosikellon tiedot kannattaa kalanteroida niin, että ne ovat koko työyhteisön käytössä.

Monilla 1–3 henkilön yrityksillä voi olla harha-ajatuksena, että pienessä työyhteisössä ei kannata kalenteroida – asiat tiedetään muutenkin. Väitämme, että jopa yhden hengen yritys hyötyy suunnitelmallisuudesta. Aina tulee jotain kiireellistä, aloittamista tulee lykätyksi …
Vanhan sananlaskun mukaan ”Tie helvettiin on kivitetty hyvin aikomuksin.”

Sisällöntuotanto
Sisällöntuotanto tarkoittaa tekstien tuottamista ja kuvien valitsemista eli töitä, joita aikaisemmin kutsuttiin toimitustyöksi. Sisällöntuotantoon kuuluu yleensä myös hakukoneoptimointi eli tekstiin on sijoitettu sopivassa määrin hakusanoja, joilla esimerkiksi Google löytää kotisivut. 

Sosiaalisen median lisäksi sisältöä tarvitsevat myös erilaiset painotuotteet – lehdet, esitteet ja mainokset.

Samasta aiheesta saat monta sisältöä eri välineisiin. Asiantuntija-artikkelia voit tarjota esimerkiksi alasi lehteen tai muuhun julkaisuun. Siitä rakentuu blogi, joka taas ohjaa kävijöitä sivullesi. Saat aiheesta päivityksen myös sosiaaliseen mediaan: Instagram, Facebook, Linkedin.
Kun mietit, huomaat, että yhden jutun ympärille voit rakentaa uutta sisältöä. Pieni ajatusleikki: Olet maalari, joka kertoo kodin uudesta ilmeestä maalauksen keinoin. Voit jatkaa aihetta kertomalla maalien turvallisuudesta, antaa vinkkejä kotimaalarille…. Jokainen uusi näkökulma aiheeseesi tuo uusia näkökulmia. Näin vahvistat asiantuntijuuttasi yleisösi silmissä.

Kuvat ovat osa sisällöntuotantoa. Tunne vetoaa kuvissa. Esimerkiksi Instagramissa suositaan kohti katsovaa kasvokuvaa.

Ota kuvia tuotteestasi / palveluistasi, henkilökunnastasi, toimistotiloistasi. Muista kuitenkin kysyä lupa henkilökuvien julkaisemiseen.

sisältöstrategia

Sisällöntuotannon perussäännöt

Perussäännöt pitävät sisällöntuotannossa edelleen paikkansa: teksti etenee loogisesti, se on mielenkiintoista lukea ja innostaa jatkaman lukemista. Pitkä tekstikin luetaan, jos se on riittävän mielenkiintoista ja koukuttaa lukijansa. 

Pieni muistisääntö: Yhteen postaukseen / tiedotteeseen mahtuu vain yksi uutinen tai uusi asia. Samasta uutisesta saa laajan asiantuntija-artikkelin, postauksen sosiaaliseen mediaan, esitteeseen…

Voit jatkaa postaustasi muissa käyttämissäsi välineissä tai tiedotteissa tai asiakaskirjeissä. Kirjoita ensin tärkein, siirry tekstissä eteenpäin täydentämällä jo kertomasi tietoa.

Kärjellään oleva kolmio kuvaa hyvin, miten teksti painottuu. Kolmion leveä osa kuvaa asian tärkeyttä, vähemmän tärkeät tulevat alemmaksi, kunnes päädytään kapeaan kärkeen.

Ajattele asiaasi lukijasi näkökulmasta: mikä on tärkeää hänen kannaltaan.
• Tärkein asia ensin.
• Vältä monimutkaisia lauserakenteita
• Kirjoita lyhyitä kappaleita.
• Käytä väliotsikoita.
• Kuvatekstit ovat tärkeitä, käytä niitä.

Pääotsikko, johdanto (ingressi), väliotsikot ja kuvatekstit antavat käsityksen siitä, mitä kerrot lukijoillesi.

• Printtimedia • Kirjat • Suoramainonta • Sähköiset julkaisut • Powerpoint-esitykset • Videot • Podcastit • Nettisivut • Kuvitus • E-kirjat